Käsi ylös jos arvostat suomalaista luontoa!

Puhdasta vettä, metsää ja ympäristöä. Jopa kaupungissa asuessa voi aistia suomalaisen asenteen puhdasta luontoa kohtaan! Se on vahvasti esillä Suomessa sekä Pohjoismaissa, joissa ympäristöasiat otetaan huomioon monella tapaa. Meille se on kunnia asia, että vettä voi juoda suoraan hanasta, pullot palautetaan, roskat kerätään ja usein myös lajitellaan.

Yksi arvoistamme Rekillä on myös puhdas luonto. Enkä tarkoita sitä, että olemme kirjanneet sen markkinointisuunnitelmaamme, vaan se rakentuu pienistä asioista, joita teemme työpäivän aikana. Asiakkaat lähettävät meille vaatteita myyntiin pahvilaatikoissa, jotka laitamme eteenpäin pahvinkeräykseen. Muutama rekkiläinen vie pakettien sisältä tulleet muovipussit kotiin uudelleen käyttöön roskapusseiksi. Taukotilassamme on pulloille ja tölkeille oma laatikkonsa, joiden panttirahoilla ostamme uuden yhteisen ketsupin jääkaappiin. Ruokatauoilla ihastelemme mitä kukin on ottanut evääksi. Moni on hommannut lasiset eväskipot muovisten tilalle. Tässä muutama esimerkki asioista, joista voi huomata, että rekkiläiset ovat tunnollisia ja ympäristöä ajattelevia ihmisiä. Ympäristö on meille tärkeää, sillä se antaa meille jokaiselle niin paljon takaisin!

Tästä syystä kirjoitan myös tätä blogitekstiä. Tarkoituksenani on herättää ajatuksia asiasta, joka saattaa olla normalisoitunut meidän kaikkien arkeen, nimittäin palautusten ympäristökuormituksesta. Kirjoitan tätä tekstiä sekä rekkiläisenä, että kuluttajana ja kummassakin roolissa asia huolettaa minua.

Vuosituhannen vaihteen jälkeen nettikaupat alkoivat yleistyä tarjoten helppoa ratkaisua shoppailuun. Kuluttajan ei tarvitse enää mennä varta vasten kivijalkamyymälöihin vaan ostokset voi tehdä kätevästi kotona, lomalla, työpaikalla tauolla tai bussimatkalla.

Suomen kaltaisissa maissa tämä oli merkittävää, sillä etäisyydet suurin kaupunkeihin ja niiden ostoskeskuksiin saattavat olla satoja kilometrejä. Itse tulen pienestä kaupungista ja olin teini-ikäinen kun nettikaupat mullistivat elämäni. Käsissäni oli enemmän valinnanvaraa kuin mihin olin tottunut. Sen lisäksi, että verkkoshoppailu on kuluttajalle kätevää; valikoima kasvaa kasvamistaan, hintavertailu on helppoa ja tuotteet voi palauttaa jos tulee toisiin ajatuksiin tai tuote ei ole sopiva, myös nettikaupat ovat lisääntyneet ja tarjonneet monille yrittäjille uusia väyliä tavoittaa asiakkaitaan.

Tämähän kuulostaa oikein hyvältä kaikkien osapuolten kannalta, eikö?

Mutta entäs ympäristö? Luonto ei tilaa uusia kenkiä tai TV:tä netistä eikä se ole mukana logistiikkabisneksessä. Silti se maksaa oman osansa tästä liiketoiminnasta saamatta mitään viivan alle.

Koska Suomessa ei ollut aiemmin vallitsevaa verkosta-ostamisen kulttuuria, tarjosi tämä tilaisuuden suurille verkkokauppajäteille luoda uusia sääntöjä verkkoshoppailuun. Muiden verkkokauppojen oli mukauduttava näihin normeihin jos halusi pärjätä kilpailussa. Tässä tulee haasteeksi pienempien verkkokauppojen pärjääminen liiketoiminnallisesti sekä sitäkin tärkeämpi asia, luonnon pärjääminen tässä shoppailukäyttäytymisessä.

Kuluttajana aluksi kavahdin ajatusta, että minun pitäisi maksaa toimituksesta ja palautuksesta, sillä maksan jo tuotteesta. Kunnes tutustuin asiaan paremmin ja katsoin peiliin. Olin itse omaksunut suurten nettikauppojen normit ja ajatellut huomaamattani, että näin sen kuuluisi olla, sillä se on minulle kaikista paras vaihtoehto. Ja jos se on minulle paras vaihtoehto, se on myös oikeudenmukaisin vai mitä?

Ajattelin kokonaiskuvaa laajemmin. Ensinnäkin, minä maksan tuotteen lisäksi myös palvelusta, että saan paketin postissa eikä minun tarvitse matkustaa tai käyttää aikaa kivijalkamyymälöissä kiertelemiseen (mikä on joskus mukavaakin). Toisekseen huomasin, että tilasin usein turhaa tavaraa. Haluisin sovituskoppifiiliksen kotiini. Tilasin usein aivan liikaa yli tarpeideni saatika budjettini ja tiesin jo tilaushetkellä, etten aio pitää kaikkia tuotteita. Tilasin tuotteita ajattelematta mittojani, sopiiko se väreihini tai tyyliini. Halusin tehdä päätöksen kun näen tuotteen päälläni tai kotona. Ja sitä paitsi, palautus kuului hintaan.

Teini-ikäisestä olikin kasvanut muotiin ja verkkoshoppailuun retkahtanut kuluttaja.

Nyt työskentelen verkkokaupassa itse ja näen kuinka järjetöntä toimintani on ollut. Luin hesarin artikkelin aiheesta ja pyysin saada kirjoittaa tämän blogin meidän asiakkaillemme.

Maassa, vedessä ja ilmassa liikkuu jatkuvasti paketteja, usein erittäin pitkiä välimatkoja ja lähes puolet näistä tavaroista palautetaan ja ne kulkevat saman matkan vielä takaisinpäin. Tästä saa siivunsa logistiikkabisnes vaan luonnolle ei jää mitään käteen. 

Mitä teen nykyään jos tuote ei ole mieluinen?

Minulla on iso perhe, joille voin esimerkiksi antaa minulle sopimattoman tuotteen. Samalla lahjojen antaminen lisää mielihyvän tunnetta kehossa. Tai vaihtoehtoisesti voin myydä tuotteen tai vaatteen sitä tarvitsevalle ystävälle. Palautan tottakai tuotteen jos se on viallinen, mutta nykyään tilaan vain oikeasti asioita mitä tarvitsen tai jolle on käyttöä. Enää en halua tilata paketteja toiselta puolelta maailmaa vain sen vuoksi, että kuljetus on ilmaista tai että haluaisin enemmän valinnanvaraa.

Tarkoituksenani ei ole kuulostaa siltä, että vika on vain kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Verkkokaupoilla on tässä myös kasvunpaikka ja kehittymisen varaa. Meilläkin täällä Rekkilässä. Saamme asiakkailta arvokasta palautetta, jonka avulla kehitämme verkkokauppaamme, jotta tuotteet joita tilaat vastaisivat odotuksiasi ja istuisivat päällesi hyvin!

Jos sinulle herää mieleen ideoita, laitathan meille viestiä tai kommentoi tähän tekstiin! Niistä on meille oikeasti suurta apua!

Kiitos ja toivottavasti tämä blogiteksti antoi ajattelemisen aihetta! 🙂

Näin kesällä luonto antaa meille suomalaisille parastaan, joten nautitaan siitä ja annetaan sille myös takaisin <3

Muovipusseja uusiokäyttöön ilolla kotiin kantaen,

Rekkiläisesi – Sonja


2 kommenttia artikkeliin “Palautusten ympäristövaikutukset

  1. B sanoo:

    Mielestäni vaatteen mittojen kertominen tuotesivulla olisi oiva tapa vähentää palautusten tarvetta. Tosin mittoja tarvitsisi 4-6kpl jotta saisi riittävän hyvän kuvan vaatteen istuvuudesta. Mittojen ottamiseen menneen ajan voi saada takaisin mahdollisesti vähentyneinä palautuksina – ja ympäristö kiittää.

    • Sonja Uotila sanoo:

      Hyvä pointti! Vaatteiden ostaminen verkosta voi olla haastavaa, sillä vaatteita ei pääse testaamaan ennen tilausta samalla tavalla kuin kivijalkaliikkeissä. Verkkokauppiaalla on tällöin iso vastuun ottaminen mittojen ilmoittamisesta 🙂 Meilläkin Rekillä kehitetään tätä jatkuvasti! Asiasta ovat kiinnostuneet myös monet muut yritykset, jotka koittavat auttaa verkkokauppiaita parantamaan kokojen ilmoittamista erilaisilla teknisillä ratkaisuilla. Saa nähdä miten verkkokauppapalvelut kehittyvät ajanmyötä 🙂

Kommentointi on suljettu