Kuukauden brändi – iki-ihana Marimekko

Pirteät kuosit, selkeät leikkaukset ja ajattomuus – kaiken voi tiivistää yhteen sanaan: Marimekko. Klassinen Tasaraita -kuosi täytti vastikään hulppeat 50 vuotta, ja tokihan synttäripäivä pisti fiilistelemään suomalaismerkin ajatonta designia. Pidemmittä puheitta – tällä kertaa esittelyssä yksi suosikkibrändeistäni – Marimekko!

Marimekkoa näkyy lähes jokaisen suomalaisen päällä, vauvasta vaariin. Myymälöitä on ympäri maailmaa, ja jopa taivaaltakin voi bongata Marimekon kuosia Finnairin yhteistyön myötä. Marimekon luovana johtajana toimii Anna Teurnell, ja toimitusjohtajana Tiina Alahuhta-Kasko. Mutta miten tähän päivään on tultu, mistä tai keistä kaikki on alun alkujaan lähtenyt?

Marimekon tarina on alkanut 1951. Marimekon perustaja Armi Ratia järjesti muotinäytöksen näyttääkseen ihmisille mitä kaikkea miehensä kangaspainon, Printexin, kankaista voitaisiin valmistaa. Näytös oli menestys ja pari päivää tämän jälkeen Marimekko Oy merkittiinkin kaupparekisteriin. Ensimmäinen myymälä avattiin seuraavana vuonna Helsinkiin.

Kuvan tuotteet löydät jutun lopusta.

Kevyt tunika toimii mainiosti arjessa! Laadukkaassa olkalaukussa kaikki kulkee kätevästi mukana. Laukun on suunnitellut Armi Ratian poika, Ristomatti Ratia. Punaiset yksityiskohdat piristävät muuten mustavalkoista lookkia.

Mitä kaikkea Marimekon alkutaipaleeseen mahtuikaan?

Ensimmäiseen vuosikymmeneen mahtuu paljon muitakin merkittäviä tapahtumia. Silloin muun muassa Marimekko sai ajattoman logonsa, syntyi klassikoita kuten Jokapoika -paita, ja 1950 -luvun lopulla Marimekko lähti maailmallekin – ensin Ruotsiin ja sitten Yhdysvaltoihin.

Tämä oli kuitenkin vasta alkua. 1960 -luvulla Jaqueline Kennedy (Yhdysvaltain presidenttiehdokkaan vaimo) esiintyi marimekossa lehden kannessa, jonka myötä Marimekko alkoi kasvaa oikein kohisten. Brändistä tuli ilmiö ja elämäntapa.

1970 -luvun tienoilla Marimekkoon tuli kaksi japanilaista suunnittelijaa ja samoihin aikoihin solmittiin myös ensimmäiset ulkomaiset linsenssisopimukset – Japanissa ja Yhdysvalloissa.

Yli 10 vuotta kestävä epävarmuus alkoi 1979 Armi Ratian kuoltua. Tänä aikana Marimekko myytiin Amer -yhtymälle, Herttoniemen tehdasrakennusta laajennettiin ja pääkonttori muutti sen yhteyteen. Japanilainen Fujimo Ishimoto suunnitteli merkittäviä kangaskokoelmia.

Kuvan tuotteet löydät jutun lopusta.

Simppelit mallit toimivat kaikenikäisillä! Klassiset Vuokko Eskelin-Nurmesniemen suunnittelemat Jokapoika -paidat sopivat niin koulunpenkille kuin juhlapöytäänkin. Herkulliset värit saavat unelmoimaan kesästä, jolloin ihanat puukengät pääsevät käyttöön. Unikko -kuosin on suunnitellut Maija Isola.

Miten Marimekko sitten nousi takaisin pinnalle ja tämänhetkiselle huipulle?

Kirsti Paakkanen osti Marimekon 1991, ja tästä alkoi uusi aikakausi. Suunnittelu nostettiin taas ykköseksi, Marimekko uudisti ilmeensä ja taloon astui uusia suunnittelijoita. Tällä tiellä ollaan oltu tähänkin asti, ja kuten alkutekstistä voi päätellä – metsään ei ole menty.

Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Marimekko on kansainvälistynyt huimasti – markkinoita on auennut Aasiassa, on oltu Tokion, New Yorkin, Kööpenhaminan ja Tukholman muotiviikoilla, tehty yhteistyötä Conversen ja Banana Republicin kanssa.Tämän lisäksi kangaspainon tuotantokapasiteetti on kolminkertaistunut, ja myymälöitä on maailmalla yli kaksinkertainen määrä aiempaan verrattuna.

Kuvan tuotteet löydät jutun lopusta.

Ei ole tilaisuutta, johon Marimekon kuosit eivät sopisi. Mekon irroitettava kiristysnauha on vaihdettu pirteän oranssiin nahkavyöhön, jotta ilme on hieman sähäkämpi. Tällä asulla viihtyy juhlissakin.

Sellainen infopläjäys tällä kertaa! Mitäs piditte? 🙂

Ihania kevätpäiviä toivottaen,

Oona


Kuva 1: Tunika, laukku, kengät, kello

Kuva 2: Punaraitainen paita, keltaraitainen paita, vaaleanpunaraitainen paita, huivi, kengät

Kuva 3: Mekko, vyö, kengät, laukku