Jos ei ole ideaa, ei ole yritystä

Idea Rekistä syntyi vuonna 2015, jolloin pohdimme kollegani Teron kanssa kaupan alan tulevaisuutta ja tulevia trendejä. Huomasimme, että Suomesta puuttui palvelu, joka helpottaisi käytettyjen vaatteiden myymistä ja ostamista ja vastaisi mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä tehdä tarpeettomille hyväkuntoisille vaatteille, jos niitä ei halua myydä yksitellen itse tai antaa pois ilmaiseksi? 
  • Mistä ostaa käytettyjä hyväkuntoisia vaatteita helposti ja anonyymisti, niin että valikoimassa olisi varmasti sopivia löytöjä minulle ja ettei huijatuksi tulemisen riskiä olisi? 

Näistä lähtökohdista rakentui Rekki. Ennen bisneksen käynnistystä me tutkimme markkinoita tarkkaan ja lähdimme testaamaan ideaamme ottamalla vastaan myyntiin tulevia vaatteita. Palvelun kysyntä ylitti kaikki odotukset, sillä ensimmäisen puolen vuoden aikana meillä oli lähes 400 asiakasta jonossa lähettämässä vaatteita myyntiin Rekille. 

Tämän jälkeen kukaan ei kyseenalaistanut palvelumme tarpeellisuutta, vaan seuraavana haasteena olikin todistaa liikeidean kannattavuus. Rekin bisnesmalli toimii myös lukujen valossa ja siihen ollaan päästy kovan työn, tarkan mittaamisen ja pitkäjänteisen kehittämisen myötä. 

Kuvassa asiakkaan lähettämä ihana viesti, joka saapui tänne pahvilaatikon kylkeen kirjoittettuna keväällä 2017.

Ajoitus on kaikki kaikessa

Joskus liikeidea voi olla aivan mahtava, mutta ajoitus on väärä. Rekin tilanteessa bisneksen ajoitus oli täydellinen, niin markkinoiden kun tiiminkin kannalta.

Kun idea Rekistä syntyi, kuluttajien välinen vertaiskauppa oli kovassa kasvussa mm. sosiaalisen median myyntiryhmien ansiosta. Alalle ei ollut kuitenkaan tullut uusia palveluita, jotka olisivat vastanneet vertaiskaupan haasteisiin, joita olivat mm. vaatteiden myynnin vaivalloisuus ja huijatuksi tulemisen riski ostotilanteissa. Samalla globaali kestävämmän ja vastuullisemman kuluttamisen trendi oli juuri rantautumassa Suomeen ja ihmiset olivat valmiita ostamaan uuden sijasta myös käytettyä. Markkinat olivat siis valmiit Rekille. 

Ajoitus pitää olla oikea myös yrityksen perustajille, koska liiketoiminnan käynnistäminen ja jatkuva kehittäminen vaatii aikaa ja sitoutumista niin henkisesti kuin taloudellisesti. Kun Rekki perustettiin, me perustajat lupasimme toisillemme sitoutuvamme projektiin vähintään kolmeksi vuodeksi, jonka jälkeen meidän tulisi olla varmoja siitä, että kannattaako bisnestä jatkaa. Panostus kannatti sillä Rekki kasvaa ja kansainvälistyy kovaa vauhtia.

Rekin ensimmäinen liiketila oli kerrostalon kellarikerroksessa. Kuvassa ensimmäinen iso erä paketteja lähdössä uusille omistajille ympäri Suomen.

Tiimi

Me Rekin perustajat olimme ystäviä ja kollegoita jo ennen yrityksen aloitusta, joten tiesimme millä tavoin täydennämme toistemme osaamista ja persoonia. Olemme vieneet tätä yritystä eteenpäin nyt neljä vuotta, mikä on vaatinut kaikilta sitoutumista, rehellisyyttä ja luottamusta toisiimme. Samalla visio tulevaisuudesta on kirkastunut. Kovan kasvun keskellä on ollut haasteellista pysähtyä ja tarkastella omia onnistumisia, mutta onneksi olemme aina muistaneet nostaa maljan uusille myyntiennätyksille. 

Yksin emme ole menestystä rakentaneet, vaan olemme onnistuneet rekrytoimaan mukaan myös aivan loistavia rekkiläisiä, jotka ovat ottaneet Rekin mission omakseen ja kehittäneet toimintaamme seuraaville tasoille. Rekrytointi on ehdottomasti yksi suurista onnistumisista Rekin historiassa, koska se on luonut vankan pohjan kasvulle.

Työntekijöiden lisäksi Rekin matkaa on ollut mukana luotsaamassa osaava asiantuntijatiimi, jonka tukeen on voinut luottaa tiukoissa tilanteissa.

Kuvassa Rekin perustajatiimi on saapunut juuri ensimmäiseltä bisnesmatkalta Virosta.

Nämä kolme rakennuspalikkaa: idea, ajoitus ja tiimi ovat siis olleet oikeilla paikoillaan Rekin menestystarinan johdannossa. Näistä lähtökohdista on upea jatkaa hommia eteenpäin.

– Bertta, toimitusjohtaja ja perustajaosakas

2 kommenttia artikkeliin “Rekin menestyksen rakennuspalikat

  1. Johanna sanoo:

    Olen melko uusi asiakas teillä. Sattumalta kävin teidän sivuilla, kun selasin kilpailijan sivuja. Olen aina kierrättänyt vaatteita, myynyt itse tai laittanut kiertoon. Tuotteet, mitkä olen teiltä ostanut ovat aina olleet priimaa ja mieleisiä!! Kuvat ovat selkeitä, kuin ostaisi ” uutta”. Innostuin myös lähettämään omat tarpeettomat tuotteet teille ja saanut niistä hyvän korvauksen. En ole aikoihin ostanut uutta. Teidän tuotteet on vaan niin hyviä!! Tämä teidän liikeidea on ihan huippu 🙂 paketti tulee nopeasti lähikauppaan ja kassatyöntekijäkin jo kyselee mikäs tämä rekki oikein on. Olen suositellut kaikille tutuilleni käymään sivuillanne. Hyvää syksyn jatkoa teille!!

    • Bertta Häkkinen sanoo:

      Moikka Johanna! Lämmin kiitos ihanasta palautteestasi – ihan huippua kuulla, että olet ollut tyytyväinen sekä myyjänä, että ostajana. Kiitos, että olet mukana tekemässä tarpeettomasta tarpeellista. Koko Rekin poppoo toivottaa mukavaa ja värikästä syksyä täältä Tampereelta! <3

Kommentointi on suljettu