Meiltä kysytään aika ajoin, miksi palauttaminen on Rekillä maksullista, vaikka se merkittävässä osassa muita verkkokauppoja on veloituksetonta? Katsoimme parhaaksi taustoittaa, miksi olemme tällaisen linjauksen tehneet.

“Zalando on kertonut julkisesti, että sen palautusprosentti on ollut paikoin reilustikin yli 50%, mikä tarkoittaa melkoista määrää edestakaisia toimituksia 1-3 tuotetta kerrallaan.”

Ensimmäinen ajatus saattaa olla, että palautus on maksullista siksi, että muut vaihtoehdot olisivat taloudellisesti huonompia. Vastaus ei ole aivan näin yksioikoinen. Varmaksi emme toki voi muita vaihtoehtoja kokeilematta sanoa, mutta monet verkkokauppaan liittyvät tutkimukset kertovat ilmaisen palautuksen madaltavan tilauskynnystä niin paljon, että vaikka palautusten määrä kasvaakin, se kompensoituu nettomyynnin kasvulla. Voisi olla, ehkä jopa todennäköisesti, että palautuksen muuttaminen maksuttomiksi olisi taloudellisesti järkevää ainakin, jos tarkastellaan vain nettomyyntiä.

Zalando on kertonut julkisesti, että sen palautusprosentti on ollut paikoin reilustikin yli 50%, mikä tarkoittaa melkoista määrää edestakaisia toimituksia 1-3 tuotetta kerrallaan. Rekin toiminta on perustunut alusta alkaen arvopohjalle, jossa vaatteen elinkaaren jatkamisella vaikutetaan myös tekstiiliteollisuuden ympäristökuormitukseen ja muun muassa hiilijalanjälkeen. Toimintamalli, jossa mahdollistaisimme tai saati kannustaisimme vaatteiden tilaamiseen sovitettavaksi, ei ole se, miten haluamme arvoistamme käsin toimia nykyisillä tarjolla olevilla logistiikkaratkaisuilla. Asia ei toki ole ihan mustavalkoinen, koska myös logistiikan saralla on näköpiirissä ratkaisuja, jotka eivät tuota lisäpäästöjä ympäristöön.

“Olisi kuitenkin kohtuutonta olettaa, että erityisesti vaatteen oikean koon voisi aina tietää etukäteen tuotetta näkemättä ja sovittamatta.”

Ymmärrämme hyvin, että vaatteita on yleisesti ottaen hankala ostaa näkemättä tai sovittamatta. Toisaalta monet ihmiset tietävät jo ennalta, mitä verkkokaupasta etsivät ja mikä on minkäkin brändin ja mallin heille sopiva koko.

Täytyy muistaa, että käytettyjen vaatteiden kaupassa palautusoikeutta ei olisi pakollista olla ollenkaan. Olisi kuitenkin kohtuutonta olettaa, että erityisesti vaatteen oikean koon voisi aina tietää etukäteen tuotetta näkemättä ja sovittamatta. Se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Näin ollen palautusmahdollisuus on syytä olla olemassa. Kokonaisuuteen voimme kuitenkin vaikuttaa myös monilla muilla tavoin.

Bruttomyynnistämme n. 20-23 % tulee palautuksina takaisin kuukaudesta ja jaksosta riippuen. Palautuksista. n. 70 % johtuu epäsopivasta koosta, joka taas johtuu lukuisista muista syistä vääristä kokomerkinnöistä eri brändien välisiin mitoituseroihin. Pyrimme jatkuvasti löytämään uusia keinoja ehkäistä väärän kokoisten vaatteiden valitsemista, mutta yksiselitteistä ja helppoa keinoa tämän ratkaisemiseen ei (ainakaan vielä) ole. Kaikkien vaatteiden mittaaminen standardien mukaisesti ei valitettavasti ole mahdollista eivätkä ihmiset myöskään ota omia mittojaan samalla tavoin. Kenties kuvantunnistus ja moderni teknologia tuovat tähänkin tulevaisuudessa ratkaisun. Pikku hiljaa alkaa löytyä myös tietokantoja, joista tuotteiden mittatiedot ovat saatavilla ja helposti hyödynnettävissä sopivan kokoisen tuotteen löytämiseksi. Kuvantunnistus, erilaiset tuotetietokannat, ihmisvartalon mallinnuspalvelut, virtuaaliset sovituskopit jne. ovat yleistyviä mahdollisuuksia, joiden avulla vääriä kokovalintoja voidaan tulevaisuudessa yhä useammin ehkäistä.

Joskus malli ei vaan sovi tai tuote muuten miellytä. Se on hyväksyttävä ja sillekin vaihtoehdolle on jätettävä oma tilansa.

“Edestakainen tuotteiden lähettäminen nakertaisi isommassa mittakaavassa sitä positiivista ympäristövaikutusta, minkä vaatteiden elinkaaren jatkamisella saamme aikaan.”

Miksi palauttaminen Rekillä on siis maksullista? Siksi, että emme halua kannustaa vaatteiden edestakaisin lähettämiseen. Pyrimme mieluummin löytämään keinoja, joilla ostaja onnistuu valitsemaan oikean kokoisen ja itselleen mieluisan tuotteen, vaikka ei sitä pääsekään sovittamaan ennen ostopäätöstä. Pyrimme jatkuvasti löytämään uusia keinoja tuottaa tuotteista tietoa, joka vähentää vääriä valintoja ja toisaalta vahvistaa oikeita. Hyväksymme sen, että joskus palautustarpeita silti tulee, tuomitsematta ketään.

Edestakainen tuotteiden lähettäminen nakertaisi isommassa mittakaavassa sitä positiivista ympäristövaikutusta, minkä vaatteiden elinkaaren jatkamisella saamme aikaan. On kuitenkin mahdollista, että osa toimitustavoista on edullisempia tai veloituksettomia perustuen siihen, miten ne kuormittavat ympäristöä ja miten toimitusketju toimii. Esimerkiksi joukkoistetut kuljetuspalvelut, paikalliset itsepalvelupalautuspisteet, erilaisten toimitusten yhdistely, toimitusaikavalintojen variaatiot jne. mahdollistavat toimintamalleja, joissa palautustoimitus saadaan sekä kustannustehokkaaksi että ympäristöystävälliseksi.

Lyhyesti voisi todeta, että pyrimme löytämään ratkaisuja, jotka ovat yhtä aikaa toimivia sekä asiakkaillemme että ympäristölle.

Mikäli aihe herätti ajatuksia tai kysymyksiä, niin jatketaan keskustelua alla kommenttikentässä.

Mukavaa loppukesää toivottaen,

Tero


Ps. Olethan löytänyt koko-oppaamme, jonka kokotaulukoiden sekä mittausohjeiden avulla voit helpottaa sopivan tuotteen löytymistä ja sitä kautta vähentää hutiostoksia.