Lähestyvä Black Friday herättelee taas tärkeää keskustelua kuluttamisesta. Siinä missä osa näkee Black Fridayn täydellisenä tilaisuutena hoitaa joululahjaostokset kerralla edullisesti toiset ahdistuvat päivän aiheuttamasta kulutushysteriasta. Suuret alennusprosentit ja kiireen tuntu saavat monet meistä sekaisin kaupoissa kierrellessä tai verkkokauppoja selatessa. Mukaan tarttuu huomaamatta kauhea määrä tavaraa, jota ei edes ennen tuota perjantaita tiennyt tarvitsevansa.

Kestävästä kuluttamisesta huolehtiville brändeille perjantai 29.11.2019 on haastava päivä. Osa brändeistä sulkee ovensa kokonaan kyseisenä päivänä vastalauseena superkuluttamiselle. Aihe herättää myös meillä Rekillä joka vuosi keskustelua, miten me näemme Black Fridayn? Miksi me osallistumme siihen? Vai tulisiko meidänkin vetäistä verkkokaupan töpselit irti 24 tunniksi ensi viikon perjantaina?

Me Rekillä haluamme pidentää vaatteiden elinkaarta, jotta maailma olisi elinkelpoinen vielä tulevaisuudessakin. Haluamme palvelumme avulla kannustaa ihmisiä tekemään kestäviä kulutusvalintoja tarjoamalla vaihtoehdon uuden ostamiselle. Olemme tulleet lopputulokseen, että haluamme olla tämä vaihtoehto myös Black Fridayna. Koemme, että kestävien vaihtoehtojen täytyy olla tasavertaisesti läsnä, jotta suuren joukon kulutustottumukset voivat muuttua kestävämpään suuntaan. Haaveenamme on, että tulevaisuudessa second hand on myös suuren massan silmissä aidosti tasavertainen vaihtoehto (kestävästi tuotetuille) first hand tuotteille. 

Koska myymämme tavara on käytettyä, en näe Black Fridayta yhtä pulmalliseksi kuin uutta tavaraa myytäessä. Myymämme tuotteet edistävät myös tuona perjantaina missiotamme antaa vaatteelle uusi elämä ja näin ollen pidentää sen elinkaarta. Minkä näen pulmalliseksi on se, jos ihmiset ostavat Black Friday -huumassaan kasoittain turhaa tavaraa – olkoonkin sitten second handia. Siitä syystä suosittelen kaikkia miettimään ennen perjantaita, mitä minä oikeasti tarvitsen ja kirjoittamaan ne asiat ylös. Tuota listaa on hyvä vilkaista vielä juuri ennen osta-painikkeen klikkaamista. 

Ympäristön näkökulmasta Black Friday ei ole verkkokaupoissa vain yhtenä perjantaina vaan sen vaikutukset näkyvät vielä kuukausienkin päästä: seuraavalla viikolla lähtevinä toimituksina ja myöhemmin saapuvina palautuksina. Pakettien edestakainen lähettely on suuri kuorma ympäristöllemme ja Black Fridayn kaltaisten kulutusjuhlien aikoihin palautusten määrä kasvaa huomattavasti normaaliin verrattuna. Toki tiedostan, että verkkokaupasta tilatessa ei koskaan voi olla varma tuotteen istuvuudesta, ja niin kauan kun teknologia ei mahdollista etäsovittamista tulee koon puolesta palautuksia väistämättä. Sen sijaan ostohuumassa tehtyjen heräteostosten palautuksiin me voimme jokainen vaikuttaa. Meidän Sonja kirjoitti jo yli vuosi sitten postauksen palautusten ympäristövaikutuksista, joka on vieläkin aivan yhtä ajankohtainen. Jos et ole sitä vielä täältä lukenut, niin suosittelen! 

Ensi perjantaina, kuten muinakin päivinä vuodesta, haluamme tarjota parhaita löytöjä tarpeeseen, kestävästi ja edullisesti! <3

Ihania ja kestäviä Black Friday -löytöjä toivottaen,

Inka